יום שני, 13 במאי 2013


הדרכת הורים- הילד שלי מתבגר??

שני לוי והילה עדני

אני הבוס כאן !
הורים רבים חשים מצוקה כאשר ילדיהם מגיעים אל גיל ההתבגרות וזאת בשל היעדר יכולת לשלוט במעשי ילדיהם ואף גרוע מכך, ילדיהם מנהלים את חייהם .  כיום גיל ההתבגרות מתחיל אפילו מגיל 10 ומאופיין ע"י הורים רבים החווים קשיים עם ילדיהם בהבעת התחצפויות , התעלמות , הסתגרות בחדר עם המחשב, אי שיתוף ההורה באינפורמציה כללית על חייהם הפרטיים, התקפי זעם , יציאה מהבית ללא רשות ועוד..
גיל טיפש-עשרה
כך שיתפו אותנו הורים לילד בן 13, שהגיעו אלינו לטיפול ולצערנו דבריהם מאפיינים קשיי התנהגות אותם חוות משפחות רבות  :   
" אנחנו לא יודעים מה לעשות יותר... הוא יוצא מתי שבא לו, חוזר מתי שבא לו , אני יודעת שהוא שותה אלכוהול ומי יודע מה עוד הוא עושה ... פשוט איבדנו שליטה עליו ואם ננסה להתעקש אתו הוא יהפוך את הבית ..." הורים רבים מרגישים כי אין ביכולתם לשלוט בילדיהם  ובמידה וינסו למנוע מהם את מבוקשם "יזכו" לחוות קשת תגובות מאוד לא נעימות מצד ילדיהם כגון : התקפי זעם , השחתת רכוש בבית , בריחה מהבית ועוד .  מה שגורם להם לעיתים להיכנע אל מול קשת התנהגויות אלו ולקבל את מר גורלם .
לא עוד !
הורים יקרים , תחושת חוסר האונים שלכם היא מובנת שכן , אף אחד לא היה רוצה לחוות חוויות כה אברסיביות עם ילדיהם וברור שכל הורה מעדיף לקבל את השקט בביתו . אך, דרך הכעס , הצעקות , הוויתור , התעקשות ולבסוף כניעה , היא אינה הדרך להתמודד. קיימות בידכם יכולות רבות שאינכם מודעים אליהם. כיום בעידן השפע והמותרות ילדים מקבלים מהוריהם מעל ומעבר לדוג' : אייפון , אייפד , כסף , ביגוד ועוד רבות וכל עוד ילדיכם חיים תחת קורת הגג שלכם והנכם ממנים את מחייתם יש ביכולתכם אפשרויות רבות.
לא קל אך אפשרי...
אומנם הדרך להחזרת הסמכות ההורית היא אינה קלה ויש צורך בנחישות עקביות וחוסן נפשי אך ברגע שמתנהלים על פי דרך חינוכית אחת נכונה ומאוחדת אל מול הילדים ניתן לראות תוצאות ודי מהר . כיום אנו מניחות כי אתם חשים שניסיתם הכול ולבטח שום דבר כבר לא יעזור, אז קודם כל החליטו בליבכם כי אינכם מתייאשים ומוותרים.  בשלב הראשון בכדי לעודד שיתוף פעולה למרות כל הכעס והכאב שכבר קיים , החמיאו לילדכם על הדברים הכי קטנים שמוגדרים כטובים בעינכם על מנת לנסות להוריד את החומות (מילה טובה , חיבוק נשיקה  על כל שיתוף פעולה הכי קטן מצדם) הקפידו על כך במשך תקופה של שבוע ומעלה . בשלב הבא תיזמו שיחה עם ילדיכם ובה הגדירו את המצב החדש בבית שבו הנכם מנחילים כללים חדשים  והם למשל, מדברים בכבוד להורים , שומרים על הרכוש בבית , מבקשים רשות לצאת מהבית ומדווחים היכן ועם מי הם נמצאים ועוד. הגדירו לילדכם כי המותרות שקיימות היום בחייו  כגון : אייפון , אייפד , טלוויזיה וכו'  הנם פרסים על התנהגויות של שיתוף פעולה והתנהגות נאותה בבית.  בשיחה זו הימנעו מלאיים ולומר אם לא .... אז  וסיימו שיחה בנתינת קרדיט ילידכם וציינו בפניו כי הנכם בטוחים שלא תצטרכו להגיע לנק' זו.
בהמשך הדרך, במידה וילדכם אינו משתף פעולה מילת המפתח היא עקביות , נחישות,  ושליטה עצמית .
במקרה של חוסר שיתוף פעולה מצד ילדיכם מנעו ממנו את הגישה ל- 24 שעות ולא יותר מכך. וזה אומר למנוע גישה לכל הפעילויות האהובות עליו . כלומר,  לא למנוע גישה לאיי-פון  אך לאפשר גישה למחשב , או לטלוויזיה, אלא למנוע גישה לכל מה שאהוב עליו וכן צריך להיות יצירתיים כמו למשל, להוציא את הכבלים של הטלוויזיה וכד '. הכינו את עצמכם למצב שבו התנהגויות אלו יקצינו לרמות מאוד גבוהות ולשם כך יש צורך לארגן מבעוד מועד סיוע ותמיכה הדדית שלכם ההורים אחד בשני או אפילו להוסיף בן משפחה המסוגל להירתם למשימה לקראת סיטואציות שהנכם צופים התנגדות גדולה מצד בנכם (שעות הבוקר, צהריים , ערב) . במידה ומדובר במשפחה חד הורית יש לארגן תמיכה מבני משפחה או עזרה חיצונית מחונכים . לאחר התמדתכם ודבקותכם בדרך החדשה  ילדכם יבין כי כיום הדברים האהובים עליו הם אינם בגדר מובנים מאליהם אלא כפרסים על שיתוף פעולה עמכם והתנהגויות אלו יפחתו בצורה משמעותית עד להיעלמותם.
גישה חינוכית זו אומנם נראית קשוחה אך היא באה להגן על ילדיכם מהגרוע מכל ומהתדרדרות למקומות שבהם לא תרצו לראות את ילדיכם , אז למען ילדכם היקרים ולמען חיי משפחה נורמאליים התאמצו והצליחו.
לקבלת טיפול והדרכה צמודה פנו אלינו ל- ה. י. ל .ה  למשפחה  הכוונה ייעוץ ליווי והעצמה הורית. בהנחייתם של שני לוי והילה עדני מנחות הורים בכירות על פי גישתו של פרופ' רולידר.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה