יום שבת, 31 בדצמבר 2016

הדרכת הורים- כיצד עוזרים לילדים להוריד במשקל מבלי לקרוא לזה דיאטה ?

כיצד עוזרים לילדים להוריד במשקל מבלי לקרוא לזה דיאטה ?
החגים נתנו את אותותיהם והילדים עלו במשקל ? הילד נהנה לרבוץ מול הטלוויזיה ולנשנש לעיתים קרובות ? המילה ספורט היא ממנו והלאה ? משקל עודף הוא מנת חלקם של ילדים רבים בישראל ותופעה זו הינה במגמת עלייה מתמדת .
אין צורך להכריז על שום דבר
כשילד סובל מעודף משקל גבוהה והוריו מכריזים בקול תרועה "שמעכשיו דיאטה" ו- "נגמרו כל הממתקים אתה צריך להוריד במשקל.... " התוצאה עלולה להיות הפוכה משום שבדרך זו הילד עשוי להיכנס למעין מגננה, ביטחונו העצמי יפגע וברוב המקרים ילדים פשוט מסרבים לשתף פעולה . במקרים קיצוניים יותר התוצאה אף עלולה לגרום להבעת התנהגויות כמו אכילה מוגזמת יותר או החבאת אוכל וכד' .
מטרות גדולות מתחילות בצעדים קטנים
בשלב הראשון ,התחילו במה שהכי קל ... הסביבה הביתית. הסביבה הביתית צריכה להיות כזו התומכת ועוזרת לילדכם להתמודד עם בעיית המשקל אותה הוא חווה . הפסיקו לקנות חטיפים ממתקים ומזונות מעובדים ובמקומם הכניסו מאכלים בריאים. תוכלו להחליט כי הממתק היומי יכול להיות למשל ,ארטיק קרח והקציבו באופן יומיומי כסף לקניית ארטיק על מנת להיות בשליטה בעניין.
הקפידו על סדר יום קבוע
בשלבים הבאים הגדירו סדר יום קבוע שבו תכללו בין היתר את זמני הארוחות ,זמן הכנת שעורי הבית , זמנים מוגדרים ומוגבלים לצפייה בטלוויזיה ,זמן פעילות ספורטיבית (טרמפולינה , נסיעה באופניים משחק עם חבר בחצר ), זמן פנאי וזמן שינה המותאם לגיל ילדיכם . סדר יום קבוע מאוד עוזר לסייע לילד להתמודד עם הרגלי אכילה חדשים היות והם חלק ממכלול רחב יותר של שינוי ולא שינוי המכוון באופן ספציפי לעניין האכילה . מחקרים מוכיחים באופן חד משמעי כי צפייה מרובה בטלוויזיה וכן מחסור בשעות שינה גורמים להשמנת יתר .
זמנים קבועים לארוחות
הגדירו זמנים קבועים לארוחות למשל : ב14:00 זמן ארוחת צהריים . ב- 15:00 תוכל לאכול ארטיק ובשעה 16:00 אתה יכול לאכול פרי או מעדן , הקפידו בין לבין ליצור נגישות לירקות חתוכים שיהיו בהישג יד ובערב תאכלו בשעה קבועה סביב השולחן ולא מול הטלוויזיה כך גם תעודדו שיח משותף וכן תוכלו לנתק את הקשר בין התנהגות האכילה להתנהגות הצפייה התורמת רבות להשמנת יתר אצל ילדים .
המפתח להצלחה גדולה טמון בחיזוק ההצלחות הקטנות
באופן יומיומי חזקו התנהגויות של שיתוף פעולה והבעת מאמץ לשנות את הרגלי אכילתם , שבחו את ילדכם באופן מילולי וספציפי להתנהגות הרצויה למשל : " איזה יופי שאתה אוכל בריא ומקפיד לא לנשנש בין הארוחות ! אנחנו גאים בך " או איזה יופי שקפצת בטרמפולינה, זה נראה ממש כיף וזה גם מחזק את השרירים בגוף " תוכלו גם להוסיף לעניין צ'ופרים כלומר, פרסים כאלה ואחרים שילדכם מאוד מעוניינים בהם ותגדירו אותם כבונוס על הבעת נכונות והקפדה על אורח חיים בריא !
משפטים שלא אומרים
מאוד חשוב לא לומר משפטים כמו: " אם תוריד 3 ק"ג תקבל ... " משום שכך הנכם מעניקים פוקוס מאוד גדול לעניין המשקל ובמקרים שבהם ילדכם לא יצליחו לעמוד במשימה יחושו אכזבה גדולה מאוד מעצמם ויחושו צורך "לשבור את הכלים" ולא להמשיך בתהליך . או משפטים המעניקים תשומת לב דווקא להתנהגות הלא רצויה כמו : " מספיק כבר לאכול ..." משום שכך אנו שוב מעניקים תשומת לב אבל לא במקום הנכון. אז במקום רצוי לומר : " חמוד אם אתה רעב תוכל לאכול פרי או מעדן או ירקות חתוכים " הקפידו לתת דגש על מה מותר ולא על מה אסור וגם כאן כאשר הילד נכון להתגבר על הרצון לנשנש אוכל לא בריא , שבחו אותו על כך .
והכי חשוב זו לא דיאטה אלא הרגלים לאורח חיים בריא שאותם כל אחד ואחד מאתנו מבוגרים וילדים צריכים לאמץ ולהפנים.
שיהיה בהצלחה

http://hila4family.co.il/defaultb.aspx

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה