יום ראשון, 18 באוגוסט 2013


גמילה מחיתולים


כמו הרבה דברים הקשורים להפקת חיינו שנקראת  :  הורות , גם את גמילת הילדים מהחיתולים צריך לדעת לבצע בצורה נכונה . לרוב ההורים טרום תהליך הגמילה יש חששות רבות כמו : " האם הילד ישתף פעולה ? " הרי הוא כל כך קשור לחיתול תרתי משמע ... " האם כל התהליך ייקח הרבה זמן ? " ועוד שאלות רבות.
היכון הכן צא ... 

אז לפני שתתחילו את תהליך הגמילה עליכם ההורים לברר מספר דברים קטנים אך חשובים !  כמו למשל, האם הילד מראה סימנים של בשלות . גיל הבשלות האידיאלי לפי מחקרים הוא בין גיל שנתיים לגיל שנתיים וארבעה חודשים לפני כן לא מומלץ להתחיל גמילה . סימני הבשלות בכל אופן עשויים לבוא לידי ביטוי במס' אופנים נעניק מס' דוגמאות קלאסיות לכך . נתחיל באופן הבולט ביותר והוא הזמן שהחיתול נשאר ייבש בין עשיית צרכים אחת לשנייה . כלומר , במידה והחיתול נשאר ייבש פרק זמן של שעתיים ויותר , מצוין זה סימן שילדכם מסוגל להתאפק . אופן נוסף ניכר ביכולת של הילד להוריד את המכנסיים בעצמו.  פרט טכני, אך חשוב ביותר משום שאם לילדכם אין היכולת המוטורית להוריד את המכנסיים בעצמו לא יוכל הוא להתפנות באופן עצמאי  והאם למרות כל הרצון הטוב, לילדכם יש את הרצון האישי שלו להיגמל ולהיות ילד  "גדול " ?  במידה וכן,  תוכלו להסיק כי ילדכם מספיק בשל להתחלת תהליך הגמילה .
גם ההורה צריך להיות בשל, זמינות ההורה בתהליך הגמילה היא חשובה ביותר . הורה שחושב שיוכל לגמול את ילדו לסירוגין רק ברגעים שהוא זמין, טועה בגדול ועלול לגרום לבלבול  אצל הילד וכפועל יוצא מכך להארכת זמן הגמילה באופן משמעותי. לכן , במידה והנכם מתכננים גמילה עשו זאת או בזמני חופשה שהנכם נמצאים עם הילד רוב הזמן למשך כמה ימים רצופים (רצוי מינימום 5-7 ימים) . תקופות טובות לגמילה הן באביב או בקיץ . וכן , עכשיו , עם כל הקושי שבהתנהלות השוטפת של חופשת הקיץ זה נחשב זמן אידיאלי .

מוכנים ? יוצאים לדרך .

אז רכשתם את כל האביזרים הנחוצים לגמילה כמו סיר , תחתונים , בגדים נוחים , שעוונית למיטה , הוסיפו גם פרסים קטנים ( מדבקות או מתנות סמליות ) אלו עשויים לשמש אתכם לטובה בזמן התהליך עצמו . החלטתם ? אז קדימה , הורידו את החיתול לגמרי במשך היום ,היו עקביים והימנעו מהעברת מסרים מבלבלים כמו : בבית תהיה בלי החיתול ואצל הסבתא עם חיתול (בלילה תוכלו להשאיר את החיתול עד לקבלת 10 לילות יבשים ).

טיול לשירותים
בתחילת הדרך הגדירו כל שעה וחצי  "טיול לשירותים " כלומר , לוקחים את הילד לנסות לעשות פיפי  או קקי, אם לא יצא ...לא נורא Jאתם מתרגלים ! .  עדיין,  הקפידו לשבח את הילדים על כל ניסיון חיובי להתקרב אל הסיר \ שירותים . במידה וילדכם הצליח, מצוין ! שבח ספציפי כמו "איזה יופי עשית פיפי כמו ילד גדול בשירותים !"  או איזה יופי התחתונים יבשים ועשית פיפי בשירותים J "  בנוסף לשם חיזוק החוויה החיובית העניקו לילדכם מדבקה וחיבוק על ההצלחה.  

פספוסים 

הילד פספס ? לא נורא , הרי זהו חלק מתהליך הגמילה . הקפידו לא להעניק תשומת לב רבה לפספוס עצמו אלא הסתפקו באמירה בסגנון : " אתה רטוב לא נעים בוא נחליף בגדים .  איפה עושים פיפי וקקי ? עושים בשירותים . " תשומת לב רבה להצלחה ולא לפספוס תסייע לגמילה קצרה וחיובית הרבה יותר .

שיהיה בהצלחה לכל הנגמלים הקטנטנים .

 משני והילה מנחות הורים בכירות מ-  ה.י.ל.ה למשפחה מומחיות לטיפול התנהגותי במשפחות .
http://www.youtube.com/watch?v=g7m8jcOI8yM



3 תגובות:

  1. שלום הילה, תודה על מאמר מפורט, איך מתכננים גמילה שהילד במשפחתון ?

    השבמחק
  2. הילה שלום רב...
    לפי מה שהבנתי מבנותי, כיום הגמילה נעשית בשיתוף עם המשפחתון ונכונות הילד...

    השבמחק
  3. צריך לזכור שיש מבוגרים שלא יכולים להגמל אלא צריכים תחתונים לגיל השלישי

    השבמחק